نگهداری برنامه ریزی شده

نگهداری برنامه ریزی شده

سیستم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده (PMS)

یک سیستم نگهداری برنامه ریزی شده یا PMS ، به تیم های تعمیر و نگهداری کمک می کند تا وظایف تعمیر و نگهداری تکراری را پیگیری کنند. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطمینان حاصل کنند که هر کار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دقیقاً همانطور که مدیران انتظار دارند، بر اساس فواصل زمانی تعیین شده، انجام می‌شود.

فهرست مطالب

سیستم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده (PMS) چیست؟

سیستم نگهداری برنامه ریزی شده یک سیستم نرم افزاری است که به تیم های تعمیر و نگهداری و اپراتورها اجازه می دهد تا وظایف تعمیر و نگهداری را برنامه ریزی کنند. آن ها می توانند بر اساس نیازهای هر دارایی، وظایف را در فواصل زمانی تعیین شده درخواست و زمان بندی کنند. پس از انجام کار، کار به عنوان کامل (انجام شده) ثبت می شود.

 

مزایای سیستم نگهداری و برنامه ریزی شده

سیستم های تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده به کارکنان شما کمک می کنند تا وظایف تعمیر و نگهداری خود را به گونه ای سازماندهی کنند که کارایی و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد. علاوه بر این، داده های ارائه شده توسط سیستم گزارش دهی و انطباق را آسان تر می کند.

برای انجام این کار، PMS کارهای زیر را انجام می دهد:

  • مدیریت نگهداری و تجهیزات را در یک پلتفرم متمرکز می کند.
  • سوابق ثابتی از تمام وظایف تعمیر و نگهداری نگه می دارد.
  • دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی و گزارش نگهداری را فراهم می کند.
  • وظایف ضروری را، چه بر اساس پایش وضعیت، قرائت کنتور، یا تاریخ های تقویم، تعریف می کند.
  • کارهای لازم را در صورت نیاز برنامه ریزی می کند.
  • سوابق به روز را در مورد تک تک تجهیزات نگهداری می کند.
  • سوابق تعداد موجودی اقلام MRO را نگه می دارد.

“نتایج نهایی افزایش عمر دارایی ها، کاهش هزینه های نگهداری و کاهش زمان خرابی تجهیزات است.”

اجرای دقیق و اصولی سیستم نگهداری برنامه ریزی شده (PMS) در نرم افزار تعمیر و نگهداری آلکا امکان پذیر است.

۶ ویژگی یک سیستم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده

موثرترین PMS ها دارای ویژگی های خاصی هستند که به تیم های تعمیر و نگهداری اجازه می دهد تا در راس وظایف خود قرار داشته باشند. ویژگی های ذکر شده در زیر سیستم تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده نهایی را می سازد.

مدیریت سفارش کاری

شاید اساسی ترین ویژگی PMS شما مدیریت سفارش است. شما باید بتوانید به راحتی سفارشات کاری را از طریق سیستم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده خود بدون هیچ زحمتی ایجاد کنید، اختصاص دهید و مدیریت کنید.

علاوه بر مدیریت سفارش کار، PMS باید به اپراتورهای شما اجازه دهد تا درخواست های کاری را ارسال کنند. این درخواست‌ها به پلتفرم نرم‌افزار شما ارسال می‌شوند، جایی که برنامه‌ریزِ تعمیر و نگهداری شما می‌تواند هر یک را تأیید یا رد کند، سطوح اولویت را تعیین کند و مهلت‌های خاصی را برای تکمیل آن ها تعیین کند.

شماره 1

مدیریت موجودی

همراه با برنامه ریزی وظایف تعمیر و نگهداری واقعی با ایجاد سفارشات کاری، PMS شما باید به شما در مدیریت قطعات و تجهیزات جایگزین کمک کند. هر کار تعمیر و نگهداری نیاز به ابزارها و قطعات خاصی دارد، بنابراین باید مطمئن شوید که آن ها با یک سیستم مدیریت موجودی در دسترس هستند.
در حالت ایده آل، سیستم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده (PMS) شما باید به شما اجازه دهد تا تعداد قطعات موجود در انبار را برای هر دارایی ثبت کنید. داشتن این اطلاعات به برنامه ریزان کمک می کند تا هنگام تکمیل هر سفارش کاری تعیین شده، قطعات در دسترس باشند. پس از تکمیل سفارش کار، این اطلاعات به طور خودکار به روز می شود.

شماره 2

قابلیت پایش براساس وضعیت

درصد زیادی از تیم های تعمیر و نگهداری از یک رویکرد مبتنی بر زمان برای نگهداری پیشگیرانه استفاده می کنند. با این حال، گاهی اوقات تعداد روزهای کار مهم نیست، بلکه تعداد چرخش‌ها یا چرخه‌هایی است که تجهیزات شما طی می‌کند، که تعیین می‌کند معاینه بعدی چه زمانی باید انجام شود.

یک PMS به شما امکان می دهد پایش براساس وضعیت (قرائت های کنتور) را برای دارایی های جداگانه ثبت کنید، همچنین به شما امکان می دهد PM ها را بر اساس داده هایی که قابل اعتمادتر از تعداد معینی از روزها، هفته ها یا ماه ها هستند، برنامه ریزی کنید.

شماره 3

نکته: بخش پایش براساس وضعیت در نرم‌افزار CMMS می‌تواند تیم تعمیر و نگهداری شما را از رویکرد تعمیر و نگهداری کاملاً پیشگیرانه به استراتژی‌های تعمیر و نگهداری مبتنی بر شرایط و وضعیت ارتقا دهد.

برنامه ریزی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مرکزی

برنامه ریزی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مرکزی برای حفظ وظایف تعمیر و نگهداری مکرر است. هر دارایی دارای اجزایی است که باید هر چند وقت یکبار بررسی شوند.
PMS شما باید تنظیم وظایف PM تکرار شونده را برای هر دارایی آسان کند و به شما امکان دهد زمان های خاصی را برای هر یک از آن ها تنظیم کنید.

نکته: سازندگان تجهیزات توصیه می کنند؛ بر اساس فواصل زمانی خاص یا براساس کارکرد تعمیر و نگهداری تجهیزات را برنامه ریزی کنید.

شماره 4

پیگیری خرابی

ردیابی زمان از کار افتادن تجهیزات به شما درکی می‌دهد که چقدر تجهیزات خراب می‌شوند و چه مدت زمانی که خراب می‌شوند، خاموش می‌مانند. وقتی با اطلاعات سفارش کار ارجاع داده می شود، ردیابی زمان از کار افتادگی می تواند به شما کمک کند دقیقاً چه چیزی و چرا اشتباه می شود.

اگرچه ممکن است ردیابی خرابی با سیستم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده شما هزینه کمی داشته باشد، اما می تواند با ارائه درک و فهم بیشتر نسبت به عملکرد تجهیزات به شما در کاهش هزینه ها در بلندمدت کمک کند.

شماره 5

داشبورد KPI و ردیابی

پس از تکمیل سفارشات کاری و ورود داده های تعمیر و نگهداری به سیستم، دسترسی به آن داده ها آسان است. دسترسی به شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) از طریق داشبورد نرم‌افزار مرکزی به برنامه‌ریز تعمیر و نگهداری شما کمک می‌کند تا تصمیمات مهمی در مورد اینکه چه تنظیماتی باید در شیوه‌های فعلی انجام شود، بگیرد.
به عنوان مثال، اطلاعات مربوط به رعایت برنامه زمانی می تواند تیم شما را در مورد موانع احتمالی برای تکمیل سفارشات کاری آگاه کند. میانگین زمان تعمیر (MTTR) و میانگین زمان بین خرابی ها (MTBF) می تواند فهمی در مورد اثربخشی شیوه های فعلی شما ارائه دهد. دسترسی آسان به آن اطلاعات از طریق داشبورد KPI به تیم شما کمک می کند تا پاسخگوتر و سازگارتر شود.

شماره 6
سیستم برنامه ریزی نت پیشگیرانه

نحوه اجرای یک سیستم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده

هنگامی که PMS را برای استفاده حل کردید، باید آن را پیاده سازی کنید. به طور معمول، پیاده سازی PMS مراحل زیر را دنبال می کند:

مرحله اول: داده های فعلی خود را جمع آوری کنید

قبل از انجام هر کار دیگری، باید داده های نگهداری فعلی خود را جمع آوری کنید. انجام این کار ارسال آن را به پلتفرم PMS شما آسان تر می کند.

مرحله  دوم: یک پلتفرم نرم افزاری را انتخاب و نصب کنید.

یک راه حل نرم افزاری  “معمولاً یک CMMS مانند آلکا”  که شامل ویژگی های ذکر شده در بالا است، انتخاب کنید.

مرحله سوم:  داده های خود را متصل کنید.

دارایی ها و داده های سفارش کاری گذشته را به PMS جدید خود اضافه کنید. این ممکن است کمی طول بکشد، بنابراین شما یک تیم اختصاص داده شده به انتقال داده ها را می خواهید.

مرحله چهارم: آموزش دهید

داشتن نرم افزار جدید به طور خودکار مدیریت تعمیر و نگهداری شما را بهبود نمی بخشد. تیم شما باید برای استفاده از آن آموزش ببیند (که خوشبختانه برای سیستم هایی که کاربر پسند هستند آسان است)

مرحله پنجم: پیگیری

مراقب داده های KPI باشید و با تیم تعمیر و نگهداری خود ملاقات کنید تا در مورد بپیشرفت های بیشتر صحبت کنید.

نکته: این فرآیند را با یک سیستم تعمیر و نگهداری مانند آلکا اجرا نمایید، آلکا در تلاش است تا حد ممکن پیاده سازی را ساده تر کند. تمام ویژگی‌هایی که نیاز دارید گنجانده شده‌اند، و به دلیل قابلیت سفارشی سازی نرم افزار، ادغام سیستم با روش‌های نگهداری فعلی‌تان آسان است.

جزئیات کلیدی نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده

پیاده سازی یک سیستم تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده به شما این امکان را می دهد تا وظایف تعمیر و نگهداری خود را به روشی دقیق و با فکر مدیریت کنید، تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید و در نهایت قابلیت اطمینان را در تاسیسات خود بهبود بخشید. با سیستم مناسب، پیاده سازی آسان است و نتیجه نهایی آن کاهش هزینه های نگهداری و بهره برداری خواهد بود.

 918 کل نمایش,  4 بازدید امروز

سیستم نظردهی برای این مطلب توسط مدیریت بسته شده است.